De Feldenkrais-methode

In het dagelijks leven zijn wij bezig met wàt we doen, zonder ons te realiseren hòe we dat doen. Door middel van de Feldenkrais-methode leer je je eigen bewegingen met aandacht te volgen en te ontdekken hoe je efficiënter, vloeiender, misschien pijnloos kunt bewegen. Dit leerproces vindt plaats in individuele- en/of groepslessen. De lessen bestaan uit specifieke reeksen van bewegingen die inzicht geven in onze ingeslepen bewegingspatronen. De bewegingen zijn hierbij geen doel op zich, maar worden gebruikt als referentiemiddel om te ontdekken wat je met jezelf doet. Zodoende leer je inspanning te traceren en te vermijden. Spanning, pijn en ademhalingsklachten kunnen afnemen of verdwijnen. Kortom, je leert zien wat je met jezelf doet en hoe dat anders, natuurlijker en vaak vriendelijker kan.

Voor wie?

Wie heeft er niet te maken met houdingsproblemen, pijn en spanning? Voor de meeste mensen zijn lichamelijke klachten dan ook de aanleiding om Feldenkrais-lessen te gaan volgen. Bijvoorbeeld mensen met aandoeningen als reumatoïde arthritis, de ziekte van Parkinson, multiple sclerose, het RSI- of het post-whiplash syndroom hebben baat bij Feldenkrais-lessen. Musici, sporters en dansers maken vooral gebruik van de methode om hun coördinatie, klank en presentatie te verbeteren en om blessures te voorkomen.